2021-03-22 12:32Pressmeddelande

Att öppna hotell under pandemi - Giò fyller 1 år!

Bild på hotellobby med ett trappräcke i gjutjärn föreställande dansande personer i förgrundenI Hotel Giòs lobby möts de gamla originaldetaljerna, som detta fantastiska trappräcke, med den nya inredningen som är inspirerat av husets 50-talskaraktär.

För ett år sedan öppnade det efterlängtade Hotel Giò i Solna. Förberedelserna hade pågått länge och alla inblandade hade arbetat dygnet runt för att få allt putsat och färdigt. Möblerna var på plats, de vackra blommiga mattorna utrullade och ett stort gäng taggade medarbetare stod redo att välkomna alla gäster den 31 mars 2020. Men det kom något annat också, en pandemi slog upp portarna samtidigt som oss, och det första året på Giò blev något annat än vi kunnat ana.

De blev inget fullsatt hotell med långa kvällar i baren. Inga mingelpartyn i vårt vardagsrum eller Bocciaturneringar på terrassen.

Men det blev något annat. Giò blev en lugn och trygg oas med sina luftiga lokaler, stora terrass och alldeles lagom med gäster för att kunna hålla avstånd.

- Vi har 180 rum varav fyra våningar som vi inte ens har öppnat än. Och eventen och mötesbokningarna uteblev i stort sett helt. Vi har fått ställa om och anpassa oss. Vi är otroligt stolta att vi står här ett år senare, att ägare och fastighetsägare tror på Giò lika mycket som vi gör. Men ett stort tack till Solnaborna, våra stammisar, som redan känns som en del av familjen Giò. Vi hoppas att vi får en uppleva en helt ny tid tillsammans med er snart! Säger Eva Ilskog, General Manager, Hotel Giò.

- 2020 var ingen dans på rosor att driva hotell och restaurang, men med en stor kämparanda och förmåga till snabba anpassningar har teamet på Giò med Eva Ilskog i spetsen gjort ett enormt arbete och lyckats få till en fantastisk stämning och nöjda gäster, säger Torbjörn Brown, VD Kom Hotel AB. Vi ska inte sticka under stol med att den ekonomiska situationen är otroligt tuff, men vi tror att det kommer en sommar, en ljusare tid på många sätt och att ännu fler ska kunna njuta tillsammans på Giò snart.

Om Giò

Giò är en del av Best Western Hotels & Resorts som BW Signature Collection by Best Western och ger därmed alla gäster tillgång till bland annat det globala och prisbelönta lojalitetsprogrammet Best Western Rewards. I Skandinavien har kedjan över 180 hotell som alla erbjuder ett personligt boende. Samtliga hotell i Sverige är miljöcertifierade och jobbar för en hållbar utveckling. Alla våra svenska hotell är 100% rökfria. Hotellen kontrolleras årligen av en utomstående inspektör som säkerställer att alla kedjans hotell verkligen lever upp till kvalitetsprogrammet. Giò ägs och drivs av KFUM Central, en ideell förening med 3000 medlemmar med säte på Norrmalm. Allt överskott från hotellverksamheten tillfaller föreningen som bedriver verksamhet inom idrott, läger, kultur, integration och internationellt arbete, företrädelsevis för ungdomar.

Corinna Björk
General Manager